Veel gestelde vragen over ondersteuning van de Vrijwilligers Terminale Zorg

  1. Hulp fijn, maar vreemden in huis liever niet.
    Binnen de zorg kom je altijd met onbekende mensen in aanraking. De coördinator probeert wel zoveel mogelijk dezelfde vrijwilligers in te plannen. De cliënt houdt de regie, wij stellen ons bescheiden op. We horen vaak dat het juist ook fijn is om te praten met iemand die emotioneel verder van je af staat.
  2. Moet er steeds een gesprek gaande worden gehouden?
    Nee hoor, alleen de aanwezigheid van een vrijwilliger kan soms genoeg zijn. Het kan ook zijn dat wij in een andere kamer gaan zitten dan de cliënt.
  3. Kunt u ook ’s-nachts komen?
    Nee, wij kunnen tot 23.00 uur komen en ’s ochtends vanaf 07:00 uur.
  4. Kunt u huishoudelijke klussen doen, zoals even stofzuigen?
    Stofzuigen niet, maar kleine huishoudelijke klusjes zoals bijvoorbeeld het opruimen en afwassen van een paar borden en kopjes, doen wij wel. Wij vervangen niet de huishoudelijke hulp.
  5. Kunt u drinken en eten geven?
    Dit doen wij, maar alleen als de cliënt dit wil. Medicatie geven wij niet. We mogen de cliënt er wel op wijzen dat deze nog ingenomen moet worden.
  6. Kunt u helpen bij een transfer vanuit bed naar een stoel?
    Ja daar kunnen wij bij helpen.
  7. De katheter schiet los, wat dan?
    In een dergelijk geval bellen wij de wijkverpleging of de mantelzorger (als men geen wijkverpleegkundige heeft).