3-minuten mantelzorgcheck met tips en adviezen


1. Hoeveel tijd besteed jij aan de zorg voor jouw familielid/naaste met een chronische, lichamelijke of psychische ziekte, beperking?
O A. Minder dan 8 uur per week
O B. Meer dan 8 uur per week

2. Voel jij je gesteund door anderen (familie/bekenden)?
O A. Ja                 O B. Nee             O C. Soms

3. Krijg je bij de zorg voor jouw naaste ondersteuning van vrijwilligers/ professionals?
O A. Ja, ongeveer 1 x per maand
O B. Ja, ongeveer 1 x per week
O C. Ja, dagelijks
O D. Nee

4. Heb je iemand om af en toe de zorg aan over te dragen?
O A. Ja                 O B. Nee             O C. Soms

5. Voel jij je gewaardeerd door degene die je verzorgt?
O A. Ja                 O B. Nee             O C. Soms

6. Vind je het zelf fijn om te zorgen?
O A. Ja                 O B. Nee             O C. Soms

7. Voel jij je schuldig als je een moment voor jezelf neemt?
O A. Ja                 O B. Nee             O C. Soms

8. Kom je voldoende aan je werk/gezin/ontspanning toe?
O A. Ja                 O B. Nee             O C. Enigszins

9. Is jouw nachtrust verstoord?
O A. Ja                 O B. Nee             O C. Soms

10. Wordt de zorg jou wel eens teveel?
O A. Ja, regelmatig O B. Ja, soms O C. Nee


Tel de punten op

1.           A:1         B:2
2.           A:1         B:3         C:2
3.           A:3         B:2         C:1         D:4
4.           A:1         B:3         C:2
5.           A:1         B:3         C:2
6.           A:1         B:3         C:2
7.           A:3         B:1         C:2
8.           A:1         B:3         C:2
9.           A:3         B:1         C:2
10.         A:3         B:2         C:1


Wat is jouw score?

Minder dan 15 punten:
De zorg gaat je goed af. Je slaagt er redelijk tot goed in om de zorg voor de ander te combineren met andere activiteiten. Blijf wel alert als de situatie verandert. Heeft degene die je verzorgt meer hulp nodig? Gaat je eigen gezondheid achteruit? Valt de zorg je zwaarder? Ga in gesprek met een van de mantelzorgconsulenten van de SWOP. Samen brengen we in kaart wat jij nodig hebt om het zorgen goed vol te kunnen houden.

15 tot 22 punten:
De zorg voor de ander gaat je niet altijd gemakkelijk af. Probeer in kaart te brengen welke aspecten van de zorg zwaar vallen. Wat zou je daar graag aan willen veranderen? Kun je dat zelf of heb je daar hulp bij nodig? Schroom niet om hulp te vragen. Er is meer mogelijk dan je denkt. Bij de mantelzorgconsulenten van de SWOP kun je terecht voor informatie en ondersteuning.

Meer dan 22 punten:
Op dit moment valt het zorgen voor de ander je erg zwaar. Misschien zorg je al lange tijd voor de ander. Of sta je er alleen voor. Misschien is de zorg zo veeleisend dat je nauwelijks aan andere dingen toekomt. Wacht niet langer met hulp vragen. Je staat er niet alleen voor! In Pijnacker-Nootdorp staan vrijwilligers en professionals klaar om jou te helpen. Informeer bij de mantelzorgconsulenten van de SWOP naar de mogelijkheden. Zij brengen samen met jou de situatie in kaart en bekijken wat er mogelijk is om de situatie te verbeteren op een manier die bij jou past.


Tips en adviezen

Deel je zorg
Voorkom dat je overbelast raakt en deel de zorg én jouw zorgen tijdig
met anderen. Zo zorg je goed voor jezelf en hou je het langer vol.

Durf hulp te vragen
Van zowel professionals als vrijwilligers maar ook van familie
of vrienden. Hulp vragen is geen teken van zwakte. Je zult merken dat anderen
vaak bereid zijn een handje te helpen. En dit zelfs fijn vinden!

Neem tijd voor jezelf
De zorg voor een naaste is mooi en een teken van liefde. Maar kan ook confronterend zijn en vermoeiend. Neem tijd voor jezelf, zoek ontspanning en voel je er niet schuldig over. Zo houd je de zorg langer vol. Ga bij de SWOP in gesprek n.a.v. de tool Positieve Gezondheid om te ontdekken wt voor jou echt belangrijk is.

Maak jezelf niet onmisbaar
Het is voor beide partijen beter dat de zorg zo af en toe door iemand anders wordt overgenomen. Zo houd je het langer vol. Maak gebruik van het aanbod van SWOP-vrijwilligers die de zorg tijdelijk van je over kunnen nemen.

Kijk naar wat nog wél kan.
Veel activiteiten uit het verleden kunnen niet meer. Het is goed je te richten op wat je naaste nog wél kan en daar gebruik van te maken. Soms kunnen activiteiten samen nog wel, of in een andere vorm.

Laat je informeren over het ziektebeeld van je naaste
Dit kan duidelijkheid bieden en het vergroot je draagkracht. Op webistes van patiëntenverenigingen is vaak waardevolle informatie te vinden. Informeer bij de mantelzorgconsulenten van de SWOP naar de gegevens.

Zoek contact met andere mantelzorgers
Je bent niet de enige die in deze situatie zit. Dat is een schrale troost maar je ervaringen delen met andere mantelzorgers kan de zorgen net wat makkelijker maken. Wandel mee met de mantelzorgwandelingen van de SWOP.

Registreer je als mantelzorger bij SWOP Mantelzorgondersteuning.
Je blijft dan op de hoogte. Je ontvangt nieuwsbrieven, uitnodigingen voor bijeenkomsten en de Week van de Mantelzorg.

Wacht niet te lang met hulp zoeken
Weet dat je voor vragen, ondersteuning én een luisterend oor altijd terecht kunt bij Josita Woesthuis en Nienke Oldenhuis, mantelzorgconsulenten van de SWOP.

Bronnen: Welzijnsorganisatie Synthese; Centrum voor mantelzorg Markant